HKZ Kleine Organisaties

HKZ certificering voor kleine zorgorganisaties 

De HKZ-norm voor kleine organisaties (ook wel bekend als HKZ-KO) is voor zorgorganisaties tot tien medewerkers en één locatie. We adviseren kleinere zorgorganisaties om te kiezen voor de HKZ-KO-norm, omdat deze eenvoudiger en minder uitgebreid is. Maar groeit de organisatie? Of heb je grotere ambities? Dan raden we je aan om een HKZ Zorg en Welzijn certificering of ISO 9001 certificering te kiezen omdat die normen beter aansluiten op grotere organisaties.

HKZ Kleine Organisaties behalen

Een deskundige zorgadviseur begeleidt je persoonlijk en stelt jou en je organisatie voorop. Jullie nemen samen de benodigde stappen in een tempo dat voor jou werkt. We begrijpen dat cliënten prioriteit hebben en indien nodig, doen we iets extra's om te zorgen dat jouw HKZ-certificering op schema blijft. Dit is het stappenplan voor een succesvolle de HKZ KO-certificering:

  • Een persoonlijke kennismaking waarbij we onder andere wensen en verwachtingen bespreken. 
  • Kennismaken met de organisatie, het team en de werkwijze evalueren aan de hand van de HKZ-normen om vast te stellen welke acties vereist zijn;
  • Het samenstellen van een actielijst met zowel praktische taken die je zelf kunt uitvoeren zoals het verbeteren van je cliëntdossiers als meer theoretische acties, zoals het ontwikkelen van een kwaliteitshandboek, acties uit wetgeving en het selecteren van een certificerende instantie. Jouw zorgadviseur staat voor je klaar om je te ondersteunen.
  • Het uitvoeren van de acties, waarbij je adviseur helpt met het oplossen ervan, advies geeft en coaching biedt waar nodig. Jullie onderhouden nauw contact en spreken elkaar regelmatig om acties van de lijst af te vinken en knelpunten op te pakken. Ook wordt je ondersteund door een binnendienstadviseur van QVOX die je op afstand kan helpen en klaar staat om vragen te beantwoorden.
  • Jouw adviseur monitort wanneer jij en je organisatie gereed zijn voor de certificering. Samen voeren jullie als laatste check een organisatiebeoordeling uit en, afhankelijk van de afspraken, komt een auditor van QVOX om een proefaudit uit te voeren als voorbereiding op de daadwerkelijke HKZ certificering door de certificerende instantie;
  • En dan vindt de externe audit plaats voor de HKZ KO-certificering. Wij zorgen ervoor dat je goed voorbereid bent, iedereen het auditprogramma en de -onderwerpen kent. Indien nodig is je adviseur aanwezig om een soepele start en een succesvolle HKZ KO-certificering te waarborgen.
  • Enkele weken na de externe audit ontvang je het gewilde HKZ-certificaat en kun je jouw zorgorganisatie met trots HKZ-gecertificeerd noemen.

HKZ Kleine Organisaties audit

De HKZ-norm geeft je houvast om zorg te bieden die voldoet aan de kwaliteitseisen van IGJ, gemeenten, zorgverzekeraars en kantoren. Met een HKZ certificaat toon je aan dat de kwaliteit van je zorg aan formele regels en eisen voldoet én het helpt je om je zorgorganisatie te verbeteren. HKZ KO certificering kun je behalen door een HKZ KO audit te laten afnemen door een erkende certificerende instantie. QVOX werkt met alle erkende instanties en wij adviseren bij de keuze voor een passende certificerende instantie. 

HKZ Kleine Organisaties

HKZ Kleine Organisaties HKZ-keurmerk en certificatie voor Zorg & Welzijn
Meer weten?
Vraag een offerte aan
offerte aanvragen
Bel ons
Ook jouw zorgpartner voor:
HKZ-keurmerk halen op jouw manier

Bij QVOX staat ons zorgteam klaar om kleine zorgorganisaties te adviseren en te begeleiden bij het professionaliseren van hun bedrijfsvoering. HKZ-certificatie en het HKZ-keurmerk zijn daar een onderdeel van. Onze adviseurs fungeren als betrouwbare sparringpartners en ondersteunen op diverse gebieden. Tegelijkertijd waarborgen we dat de certificering, zoals ISO 9001 of HKZ, up-to-date blijft, de zorgorganisatie blijft voldoen aan wettelijke eisen vanuit de Inspectie Gezondheidszorg & Jeugd, en pakken we nieuwe onderwerpen aan, zoals informatiebeveiliging (NEN 7510).

Voor kleine zorgorganisaties kan een serviceabonnement op maand- of kwartaalbasis de beste oplossing zijn. Dit biedt rust, duidelijkheid en voorkomt onverwachte verrassingen.

HKZ voor Kleine Organisaties is een beschermde norm

Een groot verschil tussen de ISO 9001 en de HKZ voor Kleine Organisaties is dat de HKZ een beschermde norm is. De norm mag dus alleen getoetst worden door certificerende instellingen die onder een Raad van Accreditatie vallen en daarmee dus ook zelf gecertificeerd is. Wat ook iets zegt over de waarde en betrouwbaarheid van het certificaat. 

Samen creëren we met de HKZ-norm grip op bedrijfsprocessen

Met de HKZ-norm krijg je grip op processen waardoor de kwaliteit van je dienstverlening groeit. Je wordt gedwongen om bezig te zijn met beter worden. Met groeien. Je toetst momenten en de audits zijn de perfecte gelegenheid om die frisse blik en spiegel van buiten te krijgen. Je bent bezig met de lange termijn: hier sta je nu en daar gaan we naartoe. De HKZ geeft je de handvatten om met meer focus doelgericht bezig te zijn en continu te verbeteren.

Wij hoeven tijdens het proces naar HKZ-certificatie niet op de stoel van de zorgprofessional te zitten om jou te kunnen ondersteunen bij het managen van kwaliteit. Wij pakken de verbindende rol, sluiten ons aan bij jouw visie op de zorg en regelen dat jij kunt doen wat je graag doet én waar je goed in bent. Onze adviseurs komen uit de zorgsector en weten daardoor precies hoe complex en tegelijkertijd uitdagend mooi de sector is. Samen vormen zij het specialistische zorgteam. 

5 garanties waarop je mag vertrouwen
  1. Wij bieden betrouwbaar advies met bewezen resultaten sinds 1996.
  2. Je hebt een vast team van adviseurs en contactpersonen tot je beschikking voor een efficiënte aanpak.
  3. We passen ons makkelijk aan en blijven flexibel tijdens onze samenwerking.
  4. Je gegevens zijn veilig bij ons, met bewezen vertrouwelijkheid door onze ISO 27001-certificering.
  5. We bieden transparantie over kosten en afspraken, evenals langdurige ondersteuning na implementatie.
Hoe wij werken

Wil je persoonlijk kennismaken met een van onze adviseurs? Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan en we helpen je graag op weg!

Ondersteuning op maat voor zorg organisaties
Academy
Academy:

Opleidingen

Training en opleiding die jou verder helpen  

Neem met vertrouwen verantwoordelijkheid en word een waardevolle kracht binnen je zorgorganisatie. Ontwikkel vaardigheden en verdiep je kennis van risicomanagement, audits en verandermanagement op een manier die perfect bij jou past. Zo kun je auditoren sterk te woord staan en leid je jouw zorgorganisatie naar die volgende stap.

Normen
Normen:

Projecten

Certificeren én verbeteren zonder gedoe

Wil je gecertificeerd worden én blijven zonder stress? Streef je naar blijvende verbeteringen? Kies dan voor onze projectspecialisten en start samen met hen een implementatieproject. In een team van in- en externe medewerkers zetten we samen het spoor uit en banen we de weg naar het gewenste resultaat. Onder leiding van een ervaren projectmanager. Met vastberadenheid en kracht, zonder onaangename verrassingen.

Expertise
Expertise:

Services

Grip op je bedrijfsvoering blijven houden

Vind je het onderhouden van de certificering een gedoe? Vertrouw dan op onze services om je certificering te behouden. De ervaren QVOX-professionals zorgen praktisch en op tijd voor het uitvoeren van certificeringstaken, terwijl wij je op de hoogte houden en meenemen in veranderingen die jouw organisatie verder helpen. Daardoor houd je niet alleen grip op je certificering, maar ook op de bedrijfsvoering! Laat ons jou ontzorgen en kansen signaleren voor een pad naar meer zekerheid en minder zorgen.

Onze kennis en ervaring versterken jouw positie

één partner voor kwaliteit & veiligheid, arbeidsomstandigheden, duurzaamheid, informatiebeveiliging & privacy

FAQ
FAQ

HKZ Kleine Organisaties

Wat betekent HKZ?

Het HZK-certificaat (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) is een norm die je helpt bij het implementeren van een kwaliteitsmanagementsysteem. De HKZ geeft je de handvatten om met meer focus doelgericht bezig te zijn en continu te verbeteren. Maar vooral om te kunnen blijven ondernemen en te doen wat je het liefste doet: zorg verlenen. Met de HKZ kom je niet voor onverwachte dingen te staan. Die risico’s en daaraan gekoppelde maatregelen heb je simpelweg opgenomen in je kwaliteitsmanagementsysteem. Dat biedt rust.

Kies je voor ISO of HKZ?

Hebben we het over een kwaliteitsmanagementsysteem, dan komen we al gauw uit bij de ISO 9001. De standaard norm voor kwaliteit. Maar tussen de ISO en de HKZ zit een vrij groot verschil in de opbouw en in het toepassingsgebied van de norm. De HKZ is namelijk een echte zorgnorm. De taal van de norm sluit dan dus ook precies aan op zorgorganisaties. Beide normen gebruiken echter wel dezelfde opbouw. De HKZ maakt daarentegen gebruik van eigen zorg gerelateerde terminologie en is gedetailleerder van aard. 

Voorbeeld: de HKZ vraagt om een procesomschrijving van je primaire proces. Deze beschrijving dient aan een aantal eisen en randvoorwaarden te voldoen. De ISO zegt daarentegen alleen maar dat je een primair proces moet hebben vastgesteld, zonder richting op welke manier je die procesbeschrijving opstelt. Daarbij vraagt de HKZ om KPI’s (Prestatie Indicatoren) waar bijvoorbeeld ten minste patiëntveiligheid als onderwerp in terugkomt. De ISO zegt alleen dat je je processen moet beheersen, moet meten en monitoren dat je deze processen beheerst. De ISO geeft dus geen verplichte Prestatie Indicatoren weer.  

Conclusie: de terminologie in de HKZ is zorgeigen. Waar minder ruimte is voor eigen invulling en interpretatie. En is daarmee een beter leidraad voor zorgorganisaties. Klein en groot. 

 

Waarom een HKZ-certificering?

Je kies voor HKZ omdat je als zorgorganisatie wil werken aan de kwaliteit van zorg en dit wil doen door middel van een norm die gericht is op de specifieke sector waar je als zorgaanbieder in werkt.

Binnen de HKZ vallen meerdere gespecificeerde HZK-normen. Zo kennen we de HKZ-KO voor kleine organisaties tot tien medewerkers en één locatie. Maar bijvoorbeeld ook de HKZ-GGZ, HKZ-VVT, HKZ-zorg en welzijn en HKZ-gehandicaptenzorg. In sommige gevallen adviseren we organisaties om te kiezen voor de HKZ-KO-norm, omdat deze eenvoudiger en minder uitgebreid is. Maar word je groter? Of heb je grootse ambities? Dan raden we je aan om direct voor de juiste HKZ-norm (bijvoorbeeld de GGZ, VVT, gehandicaptenzorg, kraamhulp of zorg en welzijn) te kiezen omdat je vanuit stakeholders of de wet aan meer eisen dient te voldoen. 

Is een HKZ-certificaat verplicht?

Nee, een HKZ-certificaat is niet verplicht. Echter, financiers zoals verzekeraars en gemeenten eisen tegenwoordig dat je als zorgorganisatie een gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem hebt. Dit kan voor zorgorganisaties dus conform een HZK-norm zijn, maar ook een ISO 9001 en NEN 15224 certificaat voldoen. 

Wil je als zorgorganisatie dus gecontracteerde zorg verlenen, dan kom je niet onder een passende certificering uit.

Welke HKZ-normen kennen we? (via hkz.nl)

De top drie van HKZ-normen:

  • HKZ 143 – Kleine organisaties
  • HKZ 165 – Zorg & Welzijn
  • HKZ 166 – Zzp’ers in zorg en welzijn

Alle normen op alfabetische volgorde:

  • Ambulancezorg, (HKZ146)
  • Bemiddeling, (HKZ157)
  • Cliënt- / Patiëntveiligheid, (HKZ125)
  • Cliënt- / Patiëntveiligheid – Uitgave voor ziekenhuizen, (HKZ126)
  • Dialysecentra, (HKZ128)
  • Eerstelijns gezondheidszorg voor het Ministerie van Defensie, (HKZ162)
  • Fysiotherapiepraktijken, (HKZ104)
  • Geestelijke gezondheidszorg, (HKZ129)
  • Gehandicaptenzorg, (HKZ118)
  • GHOR, (HKZ141)
  • Hemofiliebehandelcentra, (HKZ149)
  • Hiv-behandelcentra, (HKZ158)
  • Huisartstendienstenstructuren, (HKZ153)
  • Jeugdzorg, (HKZ142)
  • Justitiële jeugdinrichtingen, (HKZ130)
  • Keten medische hulpverlening op zee, (HKZ164)
  • Ketens en netwerken in de zorg en het sociale domein, (HKZ163)
  • Kinderopvang – Onderdeel Dagopvang en buitenschoolse opvang, (HKZ132)
  • Kinderopvang – Onderdeel Gastouderbureaus, (HKZ133)
  • Kinderopvang – Onderdeel Peuterspeelzalen, (HKZ134)
  • Kleine organisaties, (HKZ143)
  • Kraamzorg, (HKZ155)
  • Medisch specialistische revalidatiezorg, (HKZ135)
  • Mondzorg, (HKZ170)
  • Openbare apotheken, (HKZ136)
  • Patiëntveiligheid voor endoscopieafdelingen, (HKZ147)
  • Publieke gezondheidszorg, (HKZ150)
  • Reclassering, (HKZ159)
  • Verpleeghuizen, verzorgingshuizen en thuisorganisaties, (HKZ144)
  • Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening – Onderdeel Maatschappelijke Hulp- en Dienstverlening, (HKZ138)
  • Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening – Onderdeel Maatschappelijke Opvang & Vrouwenopvang, (HKZ139)
  • Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening – Onderdeel Sociaal Cultureel Werk/Welzijn ouderen, (HKZ140)
  • Zorg & Welzijn, (HKZ165)
  • Zorgboerderijen, (HKZ122)
  • Zzp’ers in zorg en welzijn, (HKZ166)
Whitepaper HKZ certificering

QVOX ondersteunt en adviseert bij het behalen én behouden van certificeringen. De certificering zelf wordt echter uitgevoerd door een erkende certificerende instantie. In dit whitepaper leggen we uit wat je moet weten om de juiste certificerende instantie te kiezen en goed voorbereid te zijn op de jouw certificeringsaudit. Daarnaast beantwoorden we veel gestelde vragen zoals 'wat is een erkende certificerende instantie?' en 'hoe lang is een certificaat geldig'. 

Whitepaper HKZ certificering