NEN-EN 15224

NEN-EN 15224 certificering 

Bij de NEN-EN 15224 certificering staat het belangrijkste proces van elk zorgverlener centraal. De zorgverlening aan de zorgontvanger. Wil jij je als zorgverlener onderscheiden? Pak dan de belangrijkste gezondheids gerelateerde kwesties zoals patiëntveiligheid en het beheer van klinische risico’s aan. Deze sectorspecifieke standaard voor kwaliteitsmanagement helpt zorgverleners verder. 

Heeft jouw organisatie al een HKZ of een ISO 9001 certificaat? Overstappen naar EN 15224 is relatief eenvoudig en laat nog beter jouw expertise zien. 

Waarom de NEN-EN 15224 behalen? 

De certificering toont aan dat jouw organisatie in staat is om consequent zorg- en welzijnsproducten en diensten te leveren. Deze voldoen niet alleen aan de wet- en regelgeving maar zijn ook gericht op het verhogen van de klanttevredenheid. Hiervoor moet geschikte, correcte en doeltreffende zorg worden geleverd die gericht is op de zorgontvanger. Door krappe budgetten en administratieve druk is dit een uitdaging. Elke zorgverlener is natuurlijk bezig het met leveren van de best mogelijke zorg voor het budget wat hiervoor beschikbaar is. Maar hoe houden jullie de kwaliteit in de gaten en welke verbeterprocessen voeren jullie op dit moment door? 

De ISO 9001 staat aan de basis voor de NEN EN 15224 certificering wat betekent dat kwaliteitsmanagementsysteem nodig is die voldoet aan alle normeisen. Meer informatie over de ISO 9001 vind je hier. 

Waar lopen zorginstellingen tegenaan bij NEN-EN 15224 certificering 

Met onze jarenlange ervaring in het begeleiden van zorgverleners weten wij waar de obstakels liggen. Enkel het opzetten van een kwaliteitsmanagementsysteem is niet genoeg. Sturen op kwaliteit kan uiteraard met een goed ingeregeld kwaliteitsmanagementsysteem maar bij de implementatie en uitvoering loopt een organisatie tegen meerdere problemen aan. De meest voorkomende problemen zijn: 

  • Commitment en betrokkenheid vanuit alle leden van het management, vooral indien certificering een opgelegde eis is.
  • Onduidelijke certificeringseisen 
  • Blijven hangen in algemeenheden en hierdoor niet concreet zijn.
  • Het kwaliteitsmanagementsysteem wordt niet gezien als een raamwerk voor de organisatie, maar als een apart systeem wat er naast staat.
  • De audit is een “moetje” voor het behalen van het certificaat terwijl dit een onderdeel is van het eigen verbeterproces. 
  • Het meetbaar en aantoonbaar maken van kwaliteit bij zorgprocessen. 
  • Bewustzijn bij medewerkers van eigen handelen op de kwaliteit van het werk. 
  • Administratieve druk op de werkvloer wat ten koste gaat van de zorgtijd. 

Qvox dienstverlening bij de NEN-EN 15224 certificering 

Met onze jarenlange ervaring in het begeleiden van zorgverleners hebben wij een dienstverlening ontwikkeld gericht op het efficiënt neerzetten van een kwaliteitsmanagementsysteem voor de zorg  die voldoet aan de NEN-EN 15224. Onze dienstverlening bestaat uit: 

  1. Een kick-off met alle betrokkenen om enthousiasme te creëren. 
  2. Extra tijd in de beginfase voor de opstart en de vragen die hieruit voortkomen 
  3. Het inrichten van het kwaliteitsmanagementsysteem  
    • Het bepalen van de context. Hierin worden de unieke eigenschappen van de organisatie en haar producten/diensten vastgesteld.   
    • Het in kaart brengen van de relevante wet- en regelgeving én de verwachtingen van belanghebbenden (in- en externe stakeholders) 
    • Bepalen van het kwaliteitsbeleid, de organisatie van het kwaliteitsmanagementsysteem en de kwaliteitsdoelstellingen; alles in lijn met de organisatie zodat het een geïntegreerd geheel is. Eventueel wordt dit samengevoegd in een bestaand beleids- of ondernemingsplan. 
    • Vaststellen van risico’s die betrekking hebben op de kwaliteit van de producten en diensten en het vaststellen van een risicobehandelplan. 
    • Het in lijn brengen van de ondersteunende processen, zoals HR, communicatie, beheer van documentatie, en de primaire processen met de NEN-EN 15224. 
    • Inregelen van het meten van de kwaliteitsindicatoren, interne audits en directiebeoordelingen via een meerjarenplanning. 
  4. Ondersteuning bij de borging van het KMS: 
    • Procesbegeleiding van het kwaliteitsoverleg en coaching van kwaliteitscoördinator 
    • Te nemen acties bewaken en coördineren 
    • Interne audits plannen, uitvoeren en opvolgen 
    • Directiebeoordeling organiseren en begeleiden 
    • Externe audit organiseren, begeleiden en opvolgen 
Naast de bovenstaande dienstverlening ontvangt je: 
  1. Een online werkomgeving in Microsoft Teams 
  2. Alle benodigde documenten en sjablonen op maat uitgewerkt 
  3. Een duidelijke aansluitingstabel tussen de normeisen en documenten/sjablonen, zodat je goed voorbereid bent op auditvragen 
  4. Een actieplan voor de certificering en een meerjarenplan voor het onderhoud na de certificering 
  5. Intern auditverslag met aandachtspunten voor de certificeringsaudit 
  6. Verslag directiebeoordeling conform de eisen van NEN-EN 15224 
  7. Informatie van de certificerende instantie voor de certificering 

NEN-EN 15224

NEN-EN 15224 NEN 7510
Waar ligt onze kracht?

Vanuit een integrale visie op organisatie, mensen en techniek kunnen we bedrijven verder helpen op het gebied van kwaliteit en management. We weten wat er speelt in de wereld en kunnen daardoor die partner zijn die weet welke topics belangrijk zijn voor de continuïteit van jouw bedrijf. Denk aan informatiebeveiliging en veilig werken. We hebben meerdere disciplines in huis, bedienen meerdere branches, hebben aangesloten partners en de juiste middelen en mensen. Kortom, we hebben in de afgelopen 25 jaar een complete dienstverlening opgebouwd rondom management en organisatie. Met als doel groei, stabiliteit en uiteraard kwaliteit.   

Meer weten?
Vraag een offerte aan
offerte aanvragen
Bel of app ons