MVO-Prestatieladder

Voor bedrijven die maatschappelijk betrokken zijn

Goed doen voor een ander, dat begint bij jezelf. Bij je eigen onderneming. Dat ligt verankerd in de missie, de visie en de kernwaarden van jouw bedrijf. Maar, hoe weet je nou 100% zeker dat je het goed doet? Dat wat jij belangrijk vindt in deze wereld, daadwerkelijk gebeurt? Dat je een eerlijk product op de markt hebt gebracht? En je dienstverlening goed is voor het klimaat én voor de mensen op deze wereld? Naast de CO2-Prestatieladder voor het reduceren van je CO2-uitstoot en de ISO 14001 voor milieu is er nu ook een norm die gericht is op de maatschappij. Op de planeet en duurzaamheid in de breedste zin: De MVO-Prestatieladder. De MVO-Prestatieladder richt zich op drie pijlers: People, Planet en Profit en kent 7 kernthema’s waar 31 MVO-thema’s onder vallen. 

Voor wie is de MVO-Prestatieladder? 

De MVO-prestatieladder is bedoeld voor bedrijven die de focus willen leggen op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bedrijven die vaak al ervaring hebben met verschillende ISO-normen, kunnen met de MVO-Prestatieladder een stap verder gaan. De welbekende plan, do, check en act-cyclus gebruiken om niet alleen beleidsmatig en bewust te ondernemen, maar ook maatschappelijk verantwoord te zijn. Vanuit een diepgewortelde en intrinsieke motivatie.  

Wil je met jouw bedrijf namelijk gaan voor groen? Of verdient eerlijkheid en gelijkheid meer aandacht? De MVO-Prestatieladder biedt mooie handvatten waardoor je direct kunt checken of je idealen beleidsmatig levensvatbaar zijn. 

Waarom kies je voor de MVO-Prestatieladder? 

Je bent dagelijks bezig met het ontwikkelen, produceren en distribueren van een product of dienst met de hoogste kwaliteit. Maar waarom niet een stapje verder gaan? QVOX wil in de komende jaren extra inzetten op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Samen met bedrijven die er écht voor willen gaan. Of je nou een groot of klein bedrijf bent. Iedereen kan kleine of iets grotere stappen maken naar een maatschappelijk verantwoord beleid. Het gaat om het maken van de juiste strategische keuzes en de hulp van een passend managementsysteem. 

Bedrijven die stevig inzetten op eerlijkheid, duurzaamheid en kwaliteit kiezen voor leiderschap. Aantoonbaar leiderschap in de vorm van een certificaat. Zij pakken vanuit hun koplopers-mindset maatschappelijke issues aan om daarmee iets te betekenen voor de wereld om hen heen. Ver weg of dichtbij. 

Certificeren van de MVO-Prestatieladder 

De MVO-Prestatieladder is er niet voor bedrijven die puur en alleen voor een certificaat willen gaan. Certificeren is echt bijzaak. Het gaat om een maatschappelijk georiënteerde visie. Een stap verder gaan: wat draag jij bij? En voor wie? Certificering is dan een vervolgstap. Het voordeel van de MVO-Prestatieladder is echter dat certificering wél mogelijk is. Waar bij de ISO 26000 bijvoorbeeld alleen gebruik wordt gemaakt van richtlijnen. Dat de MVO-Prestatieladder te certificeren is, biedt bedrijven wel een betere commerciële positie. Bijvoorbeeld in aanbestedingen. Maar laat dit nooit de norm zijn. 

Het proces van A tot Z

De MVO-Prestatieladder maakt – net zoals de CO2-Prestatieladder – gebruik van treden om aan te tonen wat het maatschappelijke niveau is van een bedrijf. Je kunt instromen op een specifieke trede, afhankelijk van je maatschappelijke prestaties en gekozen thema’s. Er zijn 7 kernthema’s en 31 MVO-thema’s die je door middel van een managementsysteem kunt ontwikkelen. De MVO-Prestatieladder is geïnspireerd op internationaal geaccepteerde documenten, zoals de ISO 26000, de ISO 9001 en de Global Report Initiative. Deze laatste ondersteunt de SDG’s (Sutainable Development Goals) die zijn geformuleerd door de Verenigde Naties. 

Het is de bedoeling dat je van de 7 kernthema’s minimaal een aantal MVO-thema’s aanpakt en vastlegt in beleid. Logischerwijs passen sommige MVO-thema’s niet bij jouw organisatie, omdat je daar als bedrijf geen invloed op hebt. De keuze in thema’s moet bij jouw dienstverlening passen. 

Maar hoe maak je de keuze in thema’s? Waar ga jij je hard voor maken? En wat betekenen deze keuzes voor jouw organisatie? Deze gesprekken kun je voeren met experts van QVOX. Wij zijn gespecialiseerd in leiderschap, in innovatie en maken vervolgens de verbinding met alledaagse beleidsvoering. Waar sta je nu? En waar gaan we naartoe? Welke strategische keuzes moet je daarvoor maken? De thema’s uitkiezen is hét perfecte moment om de stap naar een maatschappelijk betrokken organisatie te maken. Niet door te kijken naar de norm, maar door te kijken naar jezelf. Maar dan wel met een partner die inmiddels al vele bedrijven heeft mogen helpen naar compliance en certificering.  

Na het maken van een passende keuze en de commitment om aan de slag te gaan met de MVO-Prestatieladder, gaan we samen aan de slag met het inrichten van het proces. Dat betekent dat we de plan, do, check en act-cyclus als basis gebruiken. De fases die we samen doorlopen zijn: context en organisatie, leiderschap, planning, ondersteuning, uitvoering, evaluatie van de MVO-prestaties en verbeteringen. Fases die bedrijven met ervaring in ISO-normen welbekend zijn. Zullen we samen de stap naar een duurzame en maatschappelijk verantwoorde wereld maken? 

MVO-Prestatieladder

CO2 Prestatieladder Safety Culture Ladder (Veiligheidsladder) MVO-Prestatieladder
Meer weten?
Vraag een offerte aan
offerte aanvragen
Bel ons