ISO 9001 certificering

ISO 9001 is de internationale standaard voor een gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem. Organisaties met een ISO 9001-certificering werken systematisch aan kwaliteit. De kwaliteit van hun producten en diensten zijn geborgd. En ook als er iets mis gaat, zoals bij een klacht of incident, weten deze organisaties hoe ze daar klantgericht mee om moeten gaan.

QVOX helpt bij het opzetten, invoeren en certificeren van kwaliteitsmanagementsystemen. Dat doen wij altijd via een persoonlijke aanpak. Zodat ISO 9001 onderdeel wordt van de bedrijfsvoering en bijdraagt aan steeds betere producten en diensten.

Even inzoomen: ISO 9001 audit

Het spoor naar een ISO 9001 certificaat? Een audit is dan een belangrijk onderdeel. Het is namelijk de auditor die tijdens een onafhankelijke beoordeling van jouw organisatie, proces, product of systeem bepaalt of het certificaat wordt toegekend.

Een audit bestaat uit de volgende fases: 

  1. Voorbereidingsfase met onder andere het vooronderzoek en auditplan.
  2. De auditfase met documentatiebeoordeling (voldoet het kwaliteitsmanagementsysteem aan de ISO-9001 vereisten?) en voorbereiding op uitvoerende auditfase.
  3. Tijdens de hoofdfase worden interviews met medewerkers gedaan en afdelingen en processen worden geobserveerd. Het is allemaal nodig om bewijsmateriaal te verzamelen zodat kan worden gecheckt of processen worden uitgevoerd zoals beschreven. 
  4. In de volgende fase worden de bevindingen van de audit gerapporteerd en besproken. Eventuele non-conformiteiten worden gepresenteerd; waar is verbetering nodig? 
  5. In de fase erna worden de non-conformiteiten opgepakt. Die acties worden gedocumenteerd als bewijs van implementatie. Er vindt daarna een follow-up plaats om te controleren of de corrigerende maatregelen effectief zijn. 
  6. Het auditproces wordt afgesloten met een certificeringsbesluit; de auditor kent het ISO 9001-certificaat toe. 
  7. Daarna is het belangrijk dat je periodieke surveillances en hercertificeringsaudits uitvoert om te zorgen dat de organisatie blijft voldoen aan de norm.
Meer weten?
Vraag een offerte aan
offerte aanvragen
Bel ons
5 garanties waarop je mag vertrouwen
  1. Betrouwbaar advies sinds 1996 met aantoonbare resultaten.
  2. Een vast team van experts staat klaar voor een doeltreffende aanpak.
  3. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen tijdens onze samenwerking.
  4. Jouw gegevens zijn in veilige handen, gewaarborgd door ISO 27001-certificering.
  5. Duidelijkheid over kosten en afspraken, plus langdurige support na implementatie.
Gratis adviesgesprek

Wil je persoonlijk kennismaken met een van onze adviseurs? Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan en we helpen je graag op weg!

Aan de slag met ISO 9001?
Opleidingen
Opleidingen:

In de QVOX Academy bieden we vakspecifieke opleidingen, trainingen en online webinars aan om zo je kennis te vergroten en competenties te ontwikkelen. Je kunt deelnemen op jouw eigen gekozen moment en een locatie dichtbij huis, zelfs in de avonduren of op zaterdag. 

 

Projecten
Projecten:

Wil je tijdelijke ondersteuning met een duidelijk doel of de zorg voor je ISO 9001-certificering uitbesteden? Dan is onze projectaanpak de beste oplossing. Samen stellen wij een projectteam vast en ondersteunen wij je op maat. Onze ervaren projectmanagers leiden je met een helder projectplan naar een succesvolle ISO 9001-certificering.

Services
Services:

Hercertificering of onderhoud van het kwaliteitssysteem kun je aan ons uitbesteden. Met ons service contract houden we je scherp en brengen we in kaart waar kansen liggen. Zonder zorgen en met zekerheid van de kwaliteit zoals je die van ons bent gewend. 

Neem contact op met een van onze experts en volg ons spoor naar certificering en compliance. 

Waarom kiezen organisaties voor ISO 9001?

In het kort kunnen organisaties dankzij ISO 9001 processen stroomlijnen, kosten verlagen, de klanttevredenheid verhogen en hun concurrentiepositie verbeteren. We duiken er iets dieper in! 

Vooropstaat dat ISO 9001 vooral wordt ingezet om een gestructureerd kwaliteitsmanagementsysteem op te zetten, wat leidt tot consistentie in de kwaliteit van producten en diensten. Onderdeel daarvan is het continu monitoren en verbeteren van klantverwachtingen, wat de waardering en loyaliteit verhoogt. 

Daarnaast motiveert het kwaliteitsmanagementysteem om processen te analyseren en te verbeteren, wat weer leidt tot meer efficiency en minder verspilling. Wist je trouwens dat ISO 9001 een wereldwijd erkende standaard is (net zoals alle andere ISO-normen) waardoor organisaties hun concurrentiepositie - zowel nationaal als internationaal - kunnen versterken. 

Kwaliteitssysteem ISO 9001

 

Een kwaliteits(management)systeem (QMS) is een hands-on systeem dat documenteert hoe een organisatie haar bedrijfsprocessen, procedures, en verantwoordelijkheden structureert om consistente kwaliteit in haar producten en diensten te bereiken en te verbeteren. Het QMS is ontworpen om de verwachtingen van klanten en andere belanghebbenden te begrijpen en te voldoen, terwijl tegelijkertijd wordt voldaan aan wettelijke en regelgevende eisen.

Ja, het kwaliteitsmanagementsysteem is zowel proces- als klantgericht en biedt het management handvatten om richting te geven en doelstellingen te bepalen. Dankzij het QMS kun je namelijk beslissingen baseren op analyse van gegevens en informatie, in een oogwenk. En natuurlijk, het QMS is echt toegankelijk voor alle medewerkers. In iedere laag, ongeacht de capaciteiten. 

Wat levert ISO 9001 op?

 

Als we inzoomen op resultaten die de organisatie kan realiseren dankzij de ISO 9001-certificering, dan komen al gauw termen als risicobeheer en hoge winstgevendheid naar voren. Maar vergeet ook de kwalitatieve resultaten niet: medewerkers die betrokken zijn bij kwaliteitsprocessen, hebben een verhoogde motivatie. Wat leidt tot een betere bedrijfscultuur. 

En extern? Dan zien we dat sommige markten en klanten een ISO 9001-certificering als voorwaarde voor samenwerking eisen, waardoor je als gecertificeerde organisatie toegang krijgt tot nieuwe zakelijke kansen.

Wacht, voordat je verder leest


Lukt het ons om in 5 minuten antwoord te geven op de meest belangrijke vragen over ISO 9001 voor kwaliteit. Gewoon, zonder poespas. Natuurlijk!

Wat zijn de kosten en wat levert het je op? En op welke manieren maakt QVOX het verschil? Je kunt ook luisteren naar vliegensvlugge afleveringen over andere ISO-normen. Die sessies vind je op onze podcast-pagina of op Spotify via #QTALK. 

In vogelvlucht door ISO 9001
FAQ
FAQ

ISO 9001

Wat houdt ISO 9001 in?

ISO 9001(officieel NEN-EN-ISO 9001:2015 NL) is de internationale norm voor kwaliteitsmanagement. Een ISO 9001 certificaat toont aan dat een organisatie aan de eisen en wensen van klanten en stakeholders voldoet, de geldende wet- en regelgeving toepast, dat het rekening houdt met kansen en risico’s én dat continu verbeteren geborgd is in de organisatie. 

De ISO 9001 norm is opgebouwd volgens de zogenoemde High Level Structure (HLS). HLS is een zogenaamd plug-in-model voor ISO-managementsysteemnormen, waar behalve de ISO 9001 ook andere ISO-normen gebruik van maken, zoals de zoals ISO 27001, ISO 14001 en ISO 45001. Door de uniforme hoofdstructuur die is opgebouwd uit 10 hoofdstukken is het relatief eenvoudig om de verschillende ISO-normen in de bedrijfsvoering te integreren. 

Om het certificaat te behalen moet de ISO 9001 norm met de lijst van eisen worden aangeschaft en een stappenplan worden gevolgd om de norm te implementeren. Na goedkeuring is het certificaat 3 jaar geldig en vinden er tussentijds jaarlijks herbeoordelingen plaats. 

Wat zijn de kosten voor een ISO 9001 certificaat?

De kosten van een ISO 9001 certificering, een veelgestelde vraag. In onze podcast geven we in het kort uitleg over de voordelen van een ISO 9001 certificering én met welke kosten je ongeveer rekening moet houden. Kosten kunnen namelijk variëren. Een tipje van de sluier: een goed adviesbureau zorgt ervoor dat certificeren geld oplevert, in plaats van dat het alleen maar geld kost, en dat certificeren meerwaarde biedt en de organisatie op voorsprong zet. 

Wat zijn de voordelen van ISO 9001 voor een bedrijf?

Voordelen van ISO 9001 zitten voornamelijk in de kwaliteit van de bedrijfsvoering en verantwoording van keuzes. Goede en constante kwaliteit leveren in product of dienst is daarin erg belangrijk. Klanten worden niet graag verrast door fouten en defecte producten. ISO 9001 helpt om de kwaliteit te verhogen en is hét hulpmiddel om kwaliteit systematisch te verbeteren. Bovendien wordt een kwaliteitscertificaat steeds vaker gevraagd door opdrachtgevers. Met een ISO 9001 certificaat toon je aan dat jouw bedrijf kwaliteitsmanagement goed op orde heeft. 

Moet ik een ISO 9001 certificaat verplicht halen?

Een ISO 9001 certificaat is bedoeld voor organisaties die hun kwaliteit willen verbeteren of willen aantonen dat zij producten of diensten leveren die voldoen aan de eisen van klanten, stakeholders en wetgeving. ISO 9001 kan toegepast worden op iedere organisatie en in iedere branche. Een certificaat behalen is niet verplicht voor de meeste organisaties maar vaak kan dit wel vereist worden vanuit de branche of andere belangrijke stakeholders en wet- en regelgeving. 

Aan welke ISO 9001 eisen moet ik voldoen?

De ISO 9001 stelt eisen aan het kwaliteitsmanagementsysteem. Bedrijven moeten namelijk: 

  • De context van de organisatie bepalen. Denk aan de eisen en verwachtingen van in- en externe belanghebbenden (stakeholders), wetgeving, externe ontwikkelen en specifieke interne issues die in de organisatie spelen. 
  • De scope van het kwaliteitsmanagementsysteem duidelijk vaststellen. 
  • De directie moet leiderschap tonen door het kwaliteitsbeleid vast te stellen, rollen en verantwoordelijkheden te verdelen, middelen ter beschikking te stellen en betrokkenheid te tonen.
  • Risico’s en kansen vaststellen. Ook moeten de noodzakelijke maatregelen worden bepaald, gepland en geïmplementeerd. 
  • Ondersteunende processen met betrekking tot o.a. bewustzijn en competenties van personeel, inzet van middelen, infrastructuur, meetmiddelen, communicatie en documentatie bepalen en invoeren. 
  • Het primaire proces onder de loep nemen en eventueel herstructureren. Een primair proces moet voorzien in producten en diensten rekening houdend met de voorgaande onderwerpen. 
  • Meting en monitoring, bijvoorbeeld het meten van klanttevredenheid, meten van producten en processen, uitvoeren van interne audits.
  • Evaluaties, zoals de directiebeoordeling. 
  • Leren van fouten, klachten, afwijkingen en treffen van corrigerende maatregelen. 
  • Realiseren van verbeteringen. 
Hoe werkt de certificering van ISO 9001?

Bij QVOX zijn we gespecialiseerd in certificering, bijvoorbeeld van de ISO 9001. Hiervoor hebben we een zorgvuldig een proces samengesteld die we met je doorlopen. Allereerst selecteer je samen met je QVOX-adviseur een certificerende instelling. Dit is een externe partij die de externe audit doet waardoor je op een onafhankelijke manier een certificering doet. Je sluit deze overeenkomst voor drie jaar. Daarna begeleidt de adviseur je bij het inplannen van de eerste audits. 

Dan start fase 1. In deze fase wordt een documentaudit uitgevoerd, geheel onder begeleiding van je adviseur. In de tweede fase worden interviews met medewerkers gedaan. Doorloop je deze twee fases goed door de auditor? Dan heb je het certificaat al binnen enkele weken in huis. 

In de volgende drie jaar worden opnieuw audits ingepland en uitgevoerd zodat je in het derde jaar kunt rekenen op een hercertificering. 

Download ook onze whitepaper over het certificeringstraject. Hier vind je alle informatie die je nodig hebt voordat je van start gaat met een certificering. 

ISO 9001 versus PDCA-cyclus: wat houdt het in?

Bij QVOX geloven we in een systematische aanpak. Maar dan wel op een creatieve en innovatieve manier. Zo werken we in kwaliteitmanagement altijd met de misschien voor jou ook wel bekende Plan, Do, Check, Act Cyclus (PDCA-cyclus). Een cyclus naar succes waarmee we toewerken naar een goede borging van het managementsysteem, in dit geval conform de eisen vanuit de ISO 9001. Door je beleid op te stellen aan de hand van de PDCA-cyclus wordt de organisatie gedwongen op specifieke momenten te evalueren en ook bij te sturen, zonder te blijven hangen in het maken van plannen of het continu veranderen van de koers. Wij brengen je verder, met hulp van een systeem dat werkt. 

 

Alles wat je moet weten over certificering


We kennen inmiddels duizenden normen die je kunt laten certificeren. Normen voor producten, processen, organisaties en zelfs voor personen. Vaak heeft een certificering betrekking op een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld de manier waarop er met kwaliteit wordt omgegaan, maar ook voor thema's zoals milieu en duurzaamheid, informatiebeveiliging en veiligheid op de werkvloer bestaan normen en certificeringen. Wil je meer over het certificeringsproces leren? Download onze whitepaper. 

QVOX Whitepaper: Certificering