ISO 9001 certificering

Internationale norm voor een gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem

De ISO 9001 is een internationale norm voor een gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem. Een ISO 9001 certificaat is een van de meest gestelde kwaliteitseisen bij aanbestedingen. Of het nu gaat om zorgverzekeraars, Rijkswaterstaat, gemeenten, bouwbedrijven of productiebedrijven, ISO 9001 is dé standaard voor kwaliteitsmanagement. Een ISO-certificaat biedt een fundament voor een sterke bedrijfsvoering.

ISO 9001 is voor iedere organisatie

ISO 9001 is bedoeld voor organisaties die willen aantonen dat zij in staat zijn om consequent producten of diensten te leveren die voldoen aan de eisen van de klant en aan de geldende wet- en regelgeving. De ISO 9001 is een generieke norm en is toepasbaar op iedere organisatie, mits deze klanten heeft. De norm is opgebouwd volgens de High Level Structure (HLS). Dit betekent dat de opbouw van de norm gelijk is aan andere belangrijke ISO-normen zoals ISO 27001, ISO 14001 en ISO 45001. Certificering van meerdere ISO-normen is hierdoor eenvoudig te combineren.

Sturen op kwaliteit met ISO 9001

Sturen op kwaliteit kan met een goed ingeregeld en onderhouden kwaliteitsmanagementsysteem. Bij het opzetten van het managementsysteem die voldoet aan de ISO 9001 norm lopen organisaties in sommige gevallen tegen obstakels aan. Misschien herken jij je hierin? Het gaat dan bijvoorbeeld om een gebrek aan commitment en betrokkenheid vanuit het management, vooral wanneer certificering een opgelegde eis is. Maar obstakels kunnen ook te maken hebben met onduidelijkheden in de eisen, het ontbreken van de urgentie of te weinig bewustzijn bij medewerkers als het gaat om eigen handelen en de impact op de kwaliteit.

QVOX biedt ondersteuning in het neerzetten van een managementsysteem conform de eisen van ISO 9001

Met onze jarenlange ervaring in het begeleiden van organisaties rondom kwaliteitsmanagement, hebben we een dienstverlening ontwikkeld die gericht is op het efficiënt opzetten, onderhouden en beheren van een kwaliteitsmanagementsysteem. Een systeem dat niet alleen voldoet aan de eisen vanuit ISO 9001, maar ook meerwaarde biedt voor de organisatie zelf. Belangrijk hierbij is een aanpak die werkt. Een systeem dat in lijn ligt met de visie van de organisatie en je in staat stelt op een kwalitatieve en stabiele manier te groeien.

Projecten en service contracten

Voor het behalen van een ISO 9001 certificaat, kun je bij QVOX kiezen voor een projectmatige aanpak of een service contract. Een service contract is ideaal voor organisaties die een langdurige samenwerking aan willen gaan waarin ze continu ondersteunt worden in vraagstukken rondom thema's zoals kwaliteit, Arbo en gezondheid, milieu en informatiebeveiliging.

Onze dienstverlening

Heb je vragen? Neem contact met ons op

Het certificeringsproces uitgelegd

We kennen inmiddels duizenden normen die je kunt laten certificeren. Normen voor producten, processen, organisaties en zelfs voor personen. Vaak heeft een certificering betrekking op een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld de manier waarop er met kwaliteit wordt omgegaan (ISO 9001). Wil je meer over certificeren en het proces naar een certificaat leren? Download onze whitepaper. 

Whitepaper over het certificeringsproces

Download de whitepaper

FAQ
FAQ

ISO 9001

Wat houdt ISO 9001 in?

ISO 9001(officieel NEN-EN-ISO 9001:2015 NL) is de internationale norm voor kwaliteitsmanagement. Een ISO 9001 certificaat toont aan dat een organisatie aan de eisen en wensen van klanten en stakeholders voldoet, de geldende wet- en regelgeving toepast, dat het rekening houdt met kansen en risico’s én dat continu verbeteren geborgd is in de organisatie. 

De ISO 9001 norm is opgebouwd volgens de zogenoemde High Level Structure (HLS). HLS is een zogenaamd plug-in-model voor ISO-managementsysteemnormen, waar behalve de ISO 9001 ook andere ISO-normen gebruik van maken, zoals de zoals ISO 27001, ISO 14001 en ISO 45001. Door de uniforme hoofdstructuur die is opgebouwd uit 10 hoofdstukken is het relatief eenvoudig om de verschillende ISO-normen in de bedrijfsvoering te integreren. 

Om het certificaat te behalen moet de ISO 9001 norm met de lijst van eisen worden aangeschaft en een stappenplan worden gevolgd om de norm te implementeren. Na goedkeuring is het certificaat 3 jaar geldig en vinden er tussentijds jaarlijks herbeoordelingen plaats. 

Wat is de meerwaarde van ISO 9001 voor een bedrijf?

Goede en constante kwaliteit leveren is erg belangrijk. Klanten worden niet graag verrast door fouten en defecte producten. ISO 9001 helpt om de kwaliteit te verhogen en is hét hulpmiddel om kwaliteit systematisch te verbeteren. Bovendien wordt een kwaliteitscertificaat steeds vaker gevraagd door opdrachtgevers. Met een ISO 9001 certificaat toon je aan dat jouw bedrijf kwaliteitsmanagement goed op orde heeft. 

Moet ik een ISO 9001 certificaat verplicht halen?

Een ISO 9001 certificaat is bedoeld voor organisaties die hun kwaliteit willen verbeteren of willen aantonen dat zij producten of diensten leveren die voldoen aan de eisen van klanten, stakeholders en wetgeving. ISO 9001 kan toegepast worden op iedere organisatie en in iedere branche. Een certificaat behalen is niet verplicht voor de meeste organisaties maar vaak kan dit wel vereist worden vanuit de branche of andere belangrijke stakeholders en wet- en regelgeving. 

Aan welke ISO 9001 eisen moet ik voldoen?

De ISO 9001 stelt eisen aan het kwaliteitsmanagementsysteem. Bedrijven moeten namelijk: 

  • De context van de organisatie bepalen. Denk aan de eisen en verwachtingen van in- en externe belanghebbenden (stakeholders), wetgeving, externe ontwikkelen en specifieke interne issues die in de organisatie spelen. 
  • De scope van het kwaliteitsmanagementsysteem duidelijk vaststellen. 
  • De directie moet leiderschap tonen door het kwaliteitsbeleid vast te stellen, rollen en verantwoordelijkheden te verdelen, middelen ter beschikking te stellen en betrokkenheid te tonen.
  • Risico’s en kansen vaststellen. Ook moeten de noodzakelijke maatregelen worden bepaald, gepland en geïmplementeerd. 
  • Ondersteunende processen met betrekking tot o.a. bewustzijn en competenties van personeel, inzet van middelen, infrastructuur, meetmiddelen, communicatie en documentatie bepalen en invoeren. 
  • Het primaire proces onder de loep nemen en eventueel herstructureren. Een primair proces moet voorzien in producten en diensten rekening houdend met de voorgaande onderwerpen. 
  • Meting en monitoring, bijvoorbeeld het meten van klanttevredenheid, meten van producten en processen, uitvoeren van interne audits.
  • Evaluaties, zoals de directiebeoordeling. 
  • Leren van fouten, klachten, afwijkingen en treffen van corrigerende maatregelen. 
  • Realiseren van verbeteringen. 
Hoe werkt de certificering van ISO 9001?

Bij QVOX zijn we gespecialiseerd in certificering, bijvoorbeeld van de ISO 9001. Hiervoor hebben we een zorgvuldig een proces samengesteld die we met je doorlopen. Allereerst selecteer je samen met je QVOX-adviseur een certificerende instelling. Dit is een externe partij die de externe audit doet waardoor je op een onafhankelijke manier een certificering doet. Je sluit deze overeenkomst voor drie jaar. Daarna begeleidt de adviseur je bij het inplannen van de eerste audits. 

Dan start fase 1. In deze fase wordt een documentaudit uitgevoerd, geheel onder begeleiding van je adviseur. In de tweede fase worden interviews met medewerkers gedaan. Doorloop je deze twee fases goed door de auditor? Dan heb je het certificaat al binnen enkele weken in huis. 

In de volgende drie jaar worden opnieuw audits ingepland en uitgevoerd zodat je in het derde jaar kunt rekenen op een hercertificering. 

Download ook onze whitepaper over het certificeringstraject. Hier vind je alle informatie die je nodig hebt voordat je van start gaat met een certificering. 

Deze organisaties hebben gekozen voor QVOX